27/11/2022

Lions zamelen oud en vreemd geld in voor staaroperaties

Via een speciale verzamelzuil bij verschillende supermarkten verzamelt Lionsclub Wisch ‘de Hamalandse Marken’ oud en vreemd geld in. De opbrengst van deze actie komt geheel ten goede aan staaroperaties in derde wereld landen.

Elke Nederlander heeft wel oud en vreemd geld in de keukenla liggen. Via de geldzuil kan hieraan een zinvolle bestemming gegeven worden: straatarme blinden in ontwikkelingslanden worden gratis geopereerd om van hun blindheid verlost te worden.

Een staaroperatie daar kost slechts € 15,00. En dankzij het feit dat Stichting Wilde Ganzen deze actie 50% premie geeft, is er dus maar € 10,00 nodig om een blinde weer ziende te maken.

Op de landelijke website www.vreemdenoudgeld.nl staat een kaart met alle winkels in Nederland die een dergelijke verzamelzuil hebben.

De Lions zijn via hun netwerk in staat om de munten en het papiergeld uit de hele wereld om te wisselen in euro’s. Oud geld dat door nationale banken niet meer wordt ingewisseld, wordt op een veiling aan de hoogst biedende verzamelaar verkocht.

Alle Lions zijn onbetaalde vrijwilligers, waardoor er geen geld aan de strijkstok blijft hangen. Om die reden werd de charitatieve tak van de Lions tot de beste Niet Gouvernementele Organisatie (NGO) ter wereld uitgeroepen. Met 1,3 miljoen Lions in 205 landen, zijn de Lions de grootste serviceclub organisatie ter wereld.

Lionsclub Wisch ‘de Hamalandse Marken’ is verheugd over de geheel belangeloze medewerking van filiaalmanager, waar de geldzuil de komende maanden een vaste plek heeft gekregen.