Peace Poster Contest SCHOOLJAAR 2022-2023:
aantal deelnemende scholen: 11 !

Lions Peace Poster Contest

Ruim 400 leerlingen van 11 basisscholen uit de Achterhoek hebben in de Vredesweek een
Vredesposter ontworpen. Deze tekenwedstrijd wordt georganiseerd door Lionsclub Wisch ‘de Hamalandse Marken’ in het kader van de Lions International Peace Poster Contest.

Doelstelling van deze wedstrijd is om de kinderen op een bewuste manier bezig te laten zijn met thema’s als vrede en verdraagzaamheid. Had dit in voorgaande jaren vooral betrekking op hun eigen leef- en speelomgeving, op dit moment speelt er natuurlijk een veel groter issue rond vrede”, aldus Rob Schoonenberg, President van de Lionsclub. “Wereldwijd organiseren Lionsclub nu al voor de 35e keer op rij de Peace Poster Contest. De winnaars van de door ons georganiseerde wedstrijd dingen mee naar de landelijke titel. De landelijke winnaars dingen uiteindelijk mee naar de wereldtitel van meest aansprekende vredesposter. De bekendmaking daarvan is in Amerika, de bakermat van de Lionsorganisatie.”

Wijnand Rigter, lid van het organisatieteam van de Lionsclub: “In de week voorafgaand aan de Vredesweek hebben alle kinderen een film bekeken, die aansluit bij het thema van dit jaar: ‘Laat je hart je leiden’. In de Vredesweek is er ontworpen en getekend. Daarna kiest elke groep die meedoet twee genomineerden die doorgaan naar de verkiezing van de mooiste poster. De winnaars, gekozen door een vakjury, gaan door naar de landelijke verkiezing. Ook het publiek kan meedoen via de speciale website www.wisch.lions.nl, waar uit de genomineerden de Publiekswinnaar wordt gekozen.”

Schoonenberg: “Wij organiseren deze Peace Poster Contest nu voor de vijfde keer in ons werkgebied en merken dat het door de kinderen en hun leerkrachten zeer gewaardeerd wordt, getuige het feit dat de meeste scholen nu ook al voor de vijfde keer meedoen. De winnaars worden bekendgemaakt in een slotbijeenkomst op vrijdag 14 oktober in het Kulturhus in Dinxperlo.”

Aan deelname zijn voor de scholen geen kosten verbonden.

PLEUN IS DISTRICTSWINNAAR

Pleun Goldewijk uit groep 8 van IKC De Meeander in Varsseveld is de Districtswinnaar geworden.

Ruim 400 kinderen uit 14 groepen van 11 Achterhoekse basisscholen deden mee aan de tekenwedstrijd. De 11 jarige Pleun maakte de mooiste tekening van haar groep en die werd samen met de tekeningen van de winnaars van de overige groepen ingestuurd voor de verkiezing van de Districtswinnaar. Hier eindigde zij ook op de eerste plaats.

Op woensdag 23 november werd Pleun op haar school met dit mooie nieuws verrast door de Districtsgouverneur van Lions Nederland Henk Derksen en Gérard Lips van de landelijke Peace Poster organisatie. Van Lionsclub Wisch ‘de Hamalandse Marken’ waren de President Rob Schoonenberg en Lion Theo Bussink aanwezig. De winnares ontving behalve felicitaties ook een certificaat en een cadeau uit handen van de Districtsgouverneur.

Pleun heeft in haar tekening, waar zij lang aan gewerkt heeft, verschillende symbolen verwerkt. Twee witte duiven en ook het V-teken staan voor vrede en verdraagzaamheid. En prominent staat de regenboog afgebeeld in het hart. “Voor mij mag iedereen zichzelf zijn”, aldus Pleun. Dat de Nederlandse vlag op de kop staat blijkt niets te maken te hebben met de boerenacties. “Nee, dat was gewoon een vergissinkje, maar wel leuk eigenlijk.”

De volgende stap is nu de landelijke verkiezing, waar Pleun het opneemt tegen de winnaars van de overige vijf Lionsdistricten. De landelijk winnaar gaat naar de internationale verkiezing die gehouden wordt in Amerika, de bakermat van de Lions International..